Lahden sataman vanha asemarakennus, 2020

“Eli siis paluu aikaan ennen vanhaa, mikä toi yllättäen mielenkiintoisen twistin myös kattotöihin.”

Lahden satamassa sijaitsee Vesijärven vanha rautatieasemarakennus, jonka julkisivuremontti aloitettiin toukokuussa 2020. Rakennus on monille paikallisille tuttu, onhan se jo 150-vuotias ja keskeisellä sijainnilla Lahden satamassa. Lisäksi asemarakennuksen tiloissa toimivat nykyään Kahvila Kariranta ja käsityökauppa Ulpukka, jotka houkuttelevat kynnyksen yli kahvittelemaan ja ostoksille. Ja nyt vielä entistä enemmän, kun julkisivu on jälleen niin kauniissa kunnossa!

Historiallisten kohteiden julkisivuremontit ovat usein hyvin harkittuja ja päätökset saattavat perustua asioihin ajassa taaksepäin joko toteutuksen, ulkonäön tai molempien osalta. Tähän julkisivuremonttiin kuului rakennuksen maalaaminen ja katon kunnostaminen. Uuden maalin alta rapsutettiin käsin kuusi kerrosta vanhaa maalia ensin pois. Se ei onneksi ollut meidän hommamme, mutta meidän sympatiamme olivat kyllä rapsuttajien puolella. Me sen sijaan kunnostimme 1980-luvulla uusitun katon. 

Ajassa taaksepäin

Vanha asemarakennus on ollut tähän kesään asti julkisivultaan vaalea ja päällä punainen katto. Nyt uudistustöiden myötä historiallisen väriselvityksen avulla julkisivuun haettiin sama väri, joka koristi asemarakennusta 1920-luvulla eli hyvin maitokahvimaista vaaleanruskean sävyä seiniin ja musta katto päälle. Eli siis paluu aikaan ennen vanhaa, mikä toi yllättäen mielenkiintoisen twistin myös kattotöihin. Siis sen lisäksi, että museokohteissa katon uudistustyöt, kuten katon paikkaaminen, tehdään usein käsin ja näin toimittiin myös tässä kohteessa. Mutta kerran tavoitteena oli hakea perinteistä ja tunnelmallista sävymaailmaa seiniin, niin ei silloin voi olla uutuuttaan kiiltävät kattotuotteet. Uudet kyllä, mutta ei kiiltävät.

Siitä muuten tulee hyvä, kun maalaa

Moni voisi ajatella, että tällaisessa tilanteessa ratkaisuna olisi mattamusta, joka toisi sopivan lookin julkisivuun. Se ei aina kuitenkaan riitä. Varsinkaan silloin, kun on 150-vuotiaan vaatimukset ja mattasävystä huolimatta uudessa maalikerroksessa aina pieni kiilto pinnassa. Miten tällainen ongelma sitten ratkaistaan? Maalaamalla mustaksi pinnoitettu pelti uudestaan mustalla maalilla, mutta pensselillä. Me toimitimme kaikki peltituotteet uudet räystäskourut ja lumiesteet mukaan lukien pääurakoitsija Maalaus ja Rakennus A. Hartikaiselle maalattavaksi. Pensselin jälki toi kyllä ulkonäköön juuri sopivaa 1920-luvun rustiikkisuutta ja kuuluisan pisteen i:n päälle. Asemarakennus ja sen katto näyttävät todella hyvältä.

Viimeistelyä vaille valmis

Tässä vaiheessa projektia katto on osaltamme valmis, mutta teemme vielä lisätyönä messinkiset kynnykset rakennuksen ulko-oviin. Se on tarkkaa mittaustyötä, koska vanhoissa rakennuksissa erityisesti näin puolentoista vuosisadan jälkeen yksikään kynnys ei ole samoissa mitoissa. Mutta sanotaanko nyt näin, että tuskin meillä kukaan valittaa, kun pääsee palaamaan Kahvila Karirannan tuoreiden pullien pariin. Tuoksu oli nimittäin huumaava, kun sitä pussitetussa katonrajassa haistelimme 1,5 kuukautta. Nyt kyllä kelpaa käydä satamassa pullakahvilla, kun vanha rouva kukoistaa taas! Käyhän sinäkin.

TUTUSTU ASIAKASTARINOIHIN JA REFERENSSEIHIMME

Lähes 70 vuoden kokemuksella on nähty ja koettu monenlaista. Halusimme hieman raottaa, minkälaisia kohteita olemme matkan varrella urakoineet, tässä niistä muutamia. Mukavia lukuhetkiä!

Katso kohteet

TUTUSTU PALVELUIHIMME

Tilaa tuoreimmat Pääkkösen ja peltialan uutiset